Kroniske smerter - sådan håndtér du kroniske smerter

Kroniske smerter kan gøre livet uudholdeligt, men der er håb forude. Jeg har lidt af kroniske smerter i snart 8 år nu efter et trafikuheld, hvor jeg fuldstændig smadrede mit venstre ben. Skinneben og lårben blev knust flere steder. Det har givet både kroniske nerve- og knoglesmerter, der i perioder kan være ganske invaliderende. Du kan lære at leve med kroniske smerter. Jeg har både et arbejde, en mand og 3 børn selvom jeg har kroniske smerter.

Når smerterne er kroniske
Når det er konstateret, at der ikke kan gøres mere for den oprindelige skade, der har forårsaget smerterne, er dine smerter kroniske. Det er mentalt den sværeste del af at blive en kronisk smertepatient. Når lægerne meddeler, at der ikke er mere at gøre i forhold til operation, genoptræning eller behandling. Når du skal se i øjnene, at du nu har fået kroniske smerter.

Lær at leve med kroniske smerter
Du skal lære at leve med dine kroniske smerter. Det kan føles fuldstændigt uoverskueligt og håbløst. I det første år efter min ulykke græd jeg flere gange ugentligt af håbløshed og selvmelidenhed. Ingen i ens omgangskreds forstår hvor forfærdeligt det er at leve med kroniske smerter. Det kan derfor være en meget ensom proces i starten, når man får konstateret kroniske smerter. Græd, græd og græd. På et tidspunkt må du tørre dine tårer.

Få behandling til dine kroniske smerter
Tal med din læge om en henvisning til en smerteklinik. Tidligere har det været frygtelig lang ventetid på behandling hos en smerteklinik, men det er blevet bedre. Bliv skrevet op til et forløb på en smerteklinik. Det er tvingende nødvendigt for at lære at leve livet igen. Involver din læge, psykolog og andre fra det professionelle behandlingsnetværk. Kroniske smerter er en af de sværeste diagnoser at få - næst efter livstruende sygdomme.

Accepter dine kroniske smerter
Hvor svært det end lyder så skal du igennem en længere fase, hvor du til dels vil græde, forbande og ønske dine kroniske smerter langt væk. De kroniske smerter kan føles som isnende, brændende, murrende, prikkende, sovende, stikkende eller på en helt anden måde. Fakta er, at de kroniske smerter højst sandsynligt vil være der resten af dit liv medmindre lægevidenskaben gør utrolige fremskridt i løbet af de næste årtier. Ved at acceptere dine kroniske smerter er du parat til det næste og afgørende skridt - at det er dig, der bestemmer over de kroniske smerter og ikke omvendt. Det vil jeg skrive mere om i et senere indlæg.

Men fat mod. Der er håb derude for dig, der er blevet kronisk smertepatient.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar