Kroniske smerter og selvmord

At leve med kroniske smerter kan være ganske invaliderende og uudholdeligt. Det kan dreje sig om kroniske smerter i vævet, muskler, knogler eller nerver. Ofte ses de kroniske smerter at have en kombination af de nævnte faktorer. De kan føles prikkende, stikkende, murrende, sovende, summende og på andre måder, som igen kan være forskelligt fra det enkelte menneske.

At leve med kroniske smerter kræver mange psykiske ressourcer, mental træning og kognitiv styrke til at udvikle hensigtsmæssige copingstrategier, så de kroniske smerter bliver til at leve med. Det er bare lettere sagt end gjort. Mennesker er forskellige i vores tankestrukturer, intelligens, oplevelse af smerte og netvæk. Vi har alle forskelligt netværk, hvor der kan være varierende forståelse for kroniske smerter.

I de første år efter min ulykke dominerende de kroniske smerter meget min tilværelse. Jeg passede mit arbejde med nød og næppe da jeg også havde 2 små børn dengang. Det var en rigtig hård tid, hvor jeg græd meget, led af periodevise depressioner og havde meget ondt af mig selv i forhold til de konstante smerter i min venstre side af underkroppen. Jeg var heldig at have en meget forstående og udholdende mand, som elsker mig og som har forsøgt at hjælpe det bedste han kan igennem årene.

Alligevel tænkte jeg hyppigt på selvmord. Jeg magtede ikke tanken om resten af livet med disse voldsomme kroniske smerter. Det eneste, der holdt mig tilbage var mine 2 børn. Når jeg tænkte på selvmord dukkede deres små barneansigter op på min indre skærm.

Nu har en undersøgelse bekræftet, at der er en langt højere selvmordsrate blandt patienter med kroniske smerter. Det er ganske trist - i sær når jeg tænker på, at med den rette tværfaglige behandling vil en stor del af de kroniske smertepatienter kunne behandles med en betydelig dæmpen af de kroniske smerter til følge.

Kilde: http://www.b.dk/viden/kroniske-smerter-kan-foere-til-selvmord

Ingen kommentarer:

Send en kommentar